Potká muslimy osud židů?

Židé byli zodpovědní za smrt Ježíše, to oni v průběhu staletí rituálně vraždili křesťany, Šajlokova židovská letora zapříčinila jeho tragikomický osud. Trpká pachuť židovství vydržela i dvě stovky let dělící Shakespearova Šajloka od Scottova Izáka. A nacistické dětské čtení Der Giftpilz je jenopakováním známého – rituální vraždy dětí, chamtivost, šizení. Situace připomínající evropský antisemitismus se dnes objevuje znovu. Hrdinou žánru však již není žid, ale muslim.

Pod tíhou mezinárodního a evropského dění se řada českých blogerů intenzivně vyjadřuje o islámu, Koránu a muslimech, aniž by svá tvrzení fakticky podepřeli. Vezou se na vlně zjednodušení a vystačí si s prostým tvrzením, že les je černý.

Například Břetislav Olšer čtenáře ve svém článku varuje před skutečností, že do Čech dovážená kuřata kontroluje německá muslimská komunita. Aby dodal poznatku punc důvěryhodnosti, neopomene čtenářům připomenout, že: „V Evropě už máme skoro třicet milionů muslimských přistěhovalců, do roku 2050 jich má na starém kontinentu být až třikrát tolik.“ Nebo: „Mešity po světě rostou jak houby po dešti z radioaktivního mraku.“ Chmurnou atmosféru pan Olšer dokresluje takto: „stále víc jsou slyšet hlasy po zavedení islámského práva šaría.“ Kde k těmto skutečnostem přišel, s tím se autor nechlubí. Co naplat, apokalypsa se blíží, neboť muslimové již kontrolují produkci drůbeže.

Silnější kávu nám dává ochutnat František Matějka. Ve svém příspěvku o muslimech říká: „Jejich přístup k násilí, životním hodnotám, způsobu obživy, vzdělání i chování mezi vlastními jsou neměnné od doby vzniku jejich víry.“ Tato zamrzlá kultura se podle Matějky chystá západ násilně kolonizovat. Světovou válku s islámem proto autor považuje za nevyhnutelnou. Ani pan Matějka si nedává tu námahu, aby ocitoval zdroj svého tvrzení. Jistě je studovaným orientalistou a na islám odborníkem na slovo vzatým, proto není třeba od něj žádat důkaz.

Občas se mezi blogery najde i nějaký odborník na biblickou hermeneutiku. V souvislosti s Breivikovým činem se objevil článek od Lubomíra Stejskala. Na základě jediné citace z Matoušova evangelia a zběžného exkurzu do minulosti křesťanství v něm autor dokazuje, že správný křesťan nemůže nikdy spáchat tak odporný čin jako Breivik. Když však dojde na islám, pan Stejskal si vystačí s tvrzením, že v Koránu je dost pasáží, které ospravedlňují jakékoliv násilí spáchané muslimem.

Nedostižným idolem těchto názorů je bezpochyby Wildersova Fitna. Ve filmu se to násilnými citacemi z Koránu hemží jen proto, aby Wilders dokázal, že se máme právem obávat násilného islámu. Jistě, když budu chtít dokázat násilnou podstatu křesťanství, i já si vystačím s několika pasážemi ze Starého zákona, které doprovodím jinou citací z Matoušova evangelia 10:34: „Nemyslete si, že jsem přišel na zem přinést pokoj. Nepřišel jsem přinést pokoj, ale meč,“ které kdybych navíc podepřel historickými doklady křesťanského násilí, jistě by mě řada komentátorů obvinila z toho, že objevuji Ameriku.

Skutečnost přestává být důležitá, její místo si osobuje představa. Židé okusili dva tisíce let nelehkého soužití s majoritou a byli při tom neustále démonizováni. Ne snad kvůli tomu, že by se skutečně paktovali s ďáblem, ale kvůli utkvělé představě svých křesťanských sousedů. Vinu na démonizaci muslimů nenesou jen tito samozvaní islamologové, ale i naivní zastánci multikulturalismu (tento termín se stal obdobnou karikaturou sebe sama) a především pak česká politická garnitura, která debatu o imigraci a soužití lidí, zdá se, přehlíží. Ignorantskou antiislámskou rétoriku bychom tu měli, návrh Adama B. Bartoše na vyvezení muslimů z Evropy připomínající prvotní plány nacistů vyvést židy na Madagaskar rovněž. Abychom se pak nedivili, že události naberou vlastní směr.


Zdroje a odkazy
První obrázek je středověkým znázorněním židovské rituální vraždy. K nalezení je na anglické Wikipedii pod heslem Blood Libel. Karikatura islámu pochází z příspěvku z internetového portálu Bare Naked Islam.
Pohledu na židovské obyvatelstvo v Evropě se ve svých pracích věnoval britský historik Norman Cohn. Jedná se o výbornou knihu The Pursuit of the Millenium, která je věnovaná křesťanským chiliastickým představám středověkého a raně novověkého obyvatelstva, a dále o knihu Warrant for Genocide zabývající se konspiračním textem známým pod názvem Protokoly sionských mudrců.
Pokud jde o historii téměř neměnného pohledu Evropanů na Orient, pak je třeba zmínit knihu Edwarda Saida Orientalismus.
Ukázky ze zmiňované dětské knihy Der Giftpilz naleznete zde.

Comments

Popular posts from this blog

Recenze: O Slepých skvrnách Daniela Prokopa

My 2024 in books

MacIntyre, Alasdair: Ztráta Ctnosti